© Komáromi Szőnyi Színes Óvoda 2019.
Szolgáltatások
Gyógytestnevelés
Kiss Angelika
Heti két alkalommal a kiszűrt gyerekeknek
Az óvodai gyógytestnevelés lényege, hogy a kezdődő mozgásszervi elváltozásban szenvedő,
valamint a mozgásfejlődésben elmaradt gyerekekkel szakszerűen foglalkozzanak. Speciális,
megelőzés-központú, valamint mozgásfejlesztő gyakorlatanyaggal megelőzzék, ill. gyógyítsák a
már kialakult elváltozásokat. A mozgásfejlődésben lemaradt, vagy részképesség zavaros
gyermekeket fejlesztése is feladatként jelentkezik, természetesen mindezt az életkori
sajátosságuknak megfelelő játékos módszerekkel végzik. A mindenkori cél az iskolaérettség, ill.
hogy a tartó és mozgatóapparátus megerősödjön, képes legyen alkalmazkodni az iskolába
kerüléskor a megváltozott körülményekhez., hiszen egyik napról a másikra a gyermekek napi
mozgásmennyisége drasztikusan lecsökken iskolába lépés után.
Logopédia
Talabér Andrea
Heti két alkalommal a kiszűrt gyermekeknek
A 2017/18-as tanévtől kezdve, már nem csak az 5., hanem a 3. életévüket betöltött
gyermekeknek is logopédiai szűrésen kell átesniük. A szakszolgálat logopédusai minden tanévben
(május) szűrik az 5. életévüket betöltött gyermek beszéd- és nyelvi fejlettségét.3 éves korban a
nyelvi fejlettség szűrése történik meg. Ekkor még artikulációs szűrésre nincs szükség, mert
ebben az életkorban előforduló beszédhanghibák élettaninak tekinthetők.5 éves korban kerül
sor majd a beszédartikuláció szűrésére, valamint annak megítélésére, hogy az írott nyelv (írás,
olvasás) elsajátításához szükséges különféle képességek szintje megfelelő e.
Fejlesztő Pedagógiai foglalkozás
Nagy Zsuzsanna
Heti két alkalommal a kiszűrt gyermekeknek
A fejlesztés lényege környezeti feltételek illesztése az érési folyamathoz.
A fejlődés soha nem jelent egy egységes, minden képességre egyformán kiterjedő, egyenes
vonalú, töretlen fejlődésmenetet. A gyermek egész fejlődése a különböző fejlődési útvonalakból
összetevődő háló, s ezek integrációja hoz létre egy új minőséget a fejlődésben. Ha megfelelő
mennyiségű és minőségű inger éri az idegrendszert, akkor a különböző képességek fejlődésében
más-más időpontban ugrásszerű változások figyelhetők meg. Ezek az úgynevezett szenzitív
(érzékeny) fázisok, vagy szakaszok, amelyekben a gyermek különösen érzékeny egyes
külsőhatásokra, a fejlesztésre. Ezeket az érzékeny periódusokat különös fogékonyság jellemzi
egy-egy pszichikus funkció (pl. percepció, mozgás, beszéd, stb.) fejlesztése szempontjából.
A fejlesztés különböző formái:
•
Prevenciónak tekinthető a szenzitív periódusban alkalmazott támasznyújtás, az éppen
fejlődő pszichikus struktúrák kibontakoztatását és begyakorlását biztosító környezeti
hatás.
•
Korrekció: a fejlődési ívben bekövetkezett megakadás, lemaradás rendezésére irányuló
beavatkozás. Az optimális fejlődéshez a környezeti ráhatás tudatos alkalmazása –
fejlesztés – szükséges.
Gyógypedagógiai foglalkozás
Pokornyiné Pintér Ildikó, Óvári Andrea
Szakértői vélemény alapján
A gyógypedagógus feladatai sokrétűek. A köznevelési törvény alapján a többségi óvodában a
sajátos nevelési igény típusának és súlyosságának megfelelő gyógypedagógus, konduktor
foglalkoztatása szükséges. A speciális szakképzettséggel rendelkező szakember utazó
gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat útján is biztosítható. A gyógypedagógus közvetlenül
foglalkozik a sajátos nevelési igényű gyermekkel, nyomon követi az érintett gyermek fejlődését.
Részt vesz a befogadó közösség felkészítésében, rendszeresen hospitál az együttnevelést végző
óvodai csoportnál. Támogatja az óvodapedagógusok munkáját, javaslatot tesz az egyéni
fejlesztési szükségletekhez igazodó módszerekre, speciális eszközök kiválasztására, segíti a
szakértői vélemény értelmezését. Kapcsolatot tart a szülőkkel a fejlesztés sikerességét szolgáló
ismeretek átadásával.
Ovifoci
Kocsis Sándor
Heti két alkalommal
A magyar sport jövője elképzelhetetlen a felnövekvő generációk sikeres és minél szélesebb körű
sportnevelése nélkül. Ma hazánkban a gyerekek jelentős része szakavatott testnevelés oktatás
és készségfejlesztés nélkül marad, így nem csupán a tehetségek időben történő felfedezésére
kicsi az esély, de egyúttal a sport jellem-, és közösségformáló ereje is háttérbe szorul. Az Ovi-
Foci, Ovi-Sport Program több sportág világszerte sikerrel alkalmazott kispályás rendszeréhez
hasonlatosan először teszi lehetővé, hogy a labdarúgással történő ismerkedést már a 3-6 éves
korosztály is intézményesített keretek közt tehesse meg. Az MLSZ óvodai országos programjának
az a célja, hogy már a legkisebb korosztályt is az egészséges életre, a mozgás szeretetére
nevelje, egyúttal biztosítsa a sportoláshoz szükséges optimális feltételeket. Ehhez szorosan
kapcsolódik az Ovi-Foci Program.
Néptánc
Takács Ilona
Heti egy alkalommal
A népi játékok közel állnak a gyerekekhez és szívesen vesznek benne részt. A természetes
versengések is sokkal vonzóbbak számukra, mint a leültetős fejlesztések. A néptánc és a népi
játékok mindent átfogó, összetett fejlesztősorként hatnak a kicsikre. Spontán fejlesztik a
következő képességeket: figyelmet, emlékezetet, szerialitást / mozgások sorrendje/, taktilis
/érzékelő/ csatornákat, ügyességet, ritmusérzéket, érzelmi és szociális érettséget. Egy jól
kiválasztott játéksor tanítása örömet okoz felnőttnek, gyermeknek egyaránt. Nem utolsó sorban,
észrevétlenül fejlesztenek.
Ábrázoló tehetségműhely
Győrffy Mónika
Heti egy alkalommal
A foglalkozások Várható eredményei:
•
vizuális önkifejezés kiteljesedése
•
szívesen és bátran használják a már ismert és új technikai eljárásokat, eszközöket,
anyagokat
•
alakul a gyermekek szabad képi és plasztikai önkifejezése
•
szem-kéz koordináció erősödése
•
látási- tapintási érzékelés, manuális készség erősödése
•
térpercepció erősödése
•
alkotásaikban egyéni módon jelenítsék meg élményeiket, elképzeléseiket
•
esztétikai érzékük fejlődik
•
örüljenek saját alkotásaiknak és a közösen elkészített kompozícióknak
•
lehetőség nyújtása a műalkotásokkal való találkozásra
•
önértékelési képességük erősödjön
•
kreativitásuk erősödése
•
a program legfontosabb eredménye az, hogy a gyermekek örömmel tevékenykedjenek,
újra és újra alkossanak, próbálják megvalósítani elképzeléseiket.
Fit Kid
Erdős Jennifer
Heti egy alkalommal
A Fit Kid sportág mozgásanyaga:
•
Tánc
•
Talajtorna (akrobatika)
•
Aerobik (aerobik ugrások, erőelemek)
•
Ritmikus gimnasztika (gimnasztikus ugrások, lazasági elemek)
Milyen egy gyermek?
„Az egész gyermek olyan, mint
egyetlen érzékszerv, minden hatásra
reagál, amit emberek váltanak ki
belőle. Hogy egész élete egységes
lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan
viselkednek a közelében.”
Rudolf Steiner